Tubecon 2016 ja Tallinnan pikavisiitti

Tubecon ja Tallinna. Mahtuvathan ne saman otsikon alle? No helposti!

Keskiviikkona tapasin ensimmäistä kertaa elävässä elämässä Tädit tubettaa Maijun ja Tiian, MammaPian ja Hellapoliisi-Katin. Tapasimme Hellapoliisin tiloissa jossain Tammiston lähettyvillä. Oli ihan mielettömän kiva tavata oikeasti nämä ihmiset, joita on seuraillut blogeissa ja vlogeissa. Tultiin tosi hyvin juttuun ja naurettiin. Tuo videoiden katselu tekee sen, että ihmiset ovat kuin jo entuudestaan tuttuja. Puheääni on sama ja kasvot on ihan samat. Minä sain tietenkin taas ihmetteleviä kommentteja siitä, että olenkin niin pieni, tai paremminkin lyhyt. Nii-in, sanotaan se nyt. Olen siis 159 cm, ehkä nykyään 158, johan tuota ikää alkaa olla ja kaiken lisäksi selästäni on pursunut yksi välilevy kokonaan ulos, sinne meni sekin puoli senttiä. Nämä kapeat kasvot hämäävät. Mutta se siitä pituudesta.

Meillä oli oikea aihekin tavata. Syksyn Tubecon ja aikuistubettajat. Koska aihe oli Tubecon, mukana oli Tubeconin johtava tuottaja Mikko Silvennoinen. Tubecon, Tubecon, Tubecon. Menikö vähän toistamiseksi? Vaan ei haittaa. Meidän tehtävämme oli ideoida, Mikko pitää huolen, että ideat siirtyvät toteutukseen. Ja kivoja juttuja on tulossa, paljastettakoon sen verran, että ainakin piste/tila, jossa aikuiset voi treffata toisiaan ja verkottua.
Siellä olen minäkin kaksi päivää. Saa tulla juttusille, minä meinaan väsätä paidan helpottamaan tunnistamista, logoineni päivineni.  Ja niin, kyllä tosiaankin näiden videoiden perusteella tunnistaa.

Tässä vielä Tätien kanavalla Maijun kännykällä tekaistu "aikuinen, anna itsesi ilmi" -video. Videolla vasemmalta: Hellapoliisi, minä, Mamma Pia, Tädit Maiju ja Tiia sekä Maijun takana häärii Alaston tuottaja Mikko. Google Hangoutsin kautta näkyy juuri kuvassa olevan toinen tuottaja Tiia Hamro-Drotz. Eli aikuistubettaja, anna itsesi ilmi NYT, ellet vielä sitä tehnyt!

Tallinna

Tallinnassa tuli käytyä perjantaina. Lähdettiin klo 10.30 Tallink-Siljan M7S Superstarilla ja paluu oli illalla samalla laivalla. Käytiin Kumussa ja Kadriorgin palatsissa katselemassa upeaa taidetta. Kummassakaan paikassa en ollut aiemmin käynyt. Kumun arkkitehti on Pekka Vapaavuori ja äkkiseltään voisi väittää, että Kiasmasta on tämä museo saanut vaikutteita. Hyvin samantyyppinen on arkkitehtuuriltaan.

taidemuseo Kumu

Kadriorgin (barokki)palatsi, joka rakennettiin aikanaan Venäjän tsaari Pietari I:n kesäasunnoksi.
Tämä on nykyään museo, jossa näkee upeaa taidetta,suosittelen ehdottomasti käymään täällä Tallinnan matkalla.

Mielenkiintoista oli, miten sähköpostitse ei Vabalaud.ee:n kautta saanut varattua kabinettia ravintolasta, jossa sellainen tila olisi ollut. Olisihan sitä tietenkin voinut soittaakin, mutta olisi luullut että sähköpostitsekin palvellaan.
Tilaa pelkästään ruokailemaan löytyi, kun vain käveli ravintolaan. Me söimme ravintola Crussa, joka on saanut melko hyviä arvosteluja. Valitsimme pöydän sisäpihalta, sää oli aurinkoinen. Sisäpihalle ei aurinko paistanut, mutta riittävän lämmintä oli.

Minä otin alkuun vuohenjuusto-punajuurisalaatin. Punajuuri oli ohuina siivuina, vuohenjuusto moussena.

Vuohenjuustomousse oli hyvää, mutta muuten alkuruoka.. sanotaan, että oli ihan ok, mutta... Se kertonee mielipiteeni.

Pääruoaksi otin lämminsavustettua jokiforellia savupurjososeella, lisäksi marinoitua kurkkua ja purjosalaattia sekä mousseline-kastiketta. Tämä annos oli aika hyvä, kurkku maistui selkeästi, maut olivat kuitenkin erittäin maltillisia ja mietoja.

Jälkkäri oli oikein hyvä: Polaarikesä, jossa viileä tuulihattu, päivettämätön mansikas ja raparperikreemi. Päivettämätön mansikas oli valkoiseksi jäänyt mansikka. Tämä jäi suuressa herkunhimossani kuvaamatta, ravintolan sivuilta täältä (kolmannen rivin keskimmäinen) löytyy kuitenkin kuva.

Ehdottomasti parasta oli pöytään tuotu tumma leipä, jossa taisi olla hasselpähkinää ja jotain punaisia marjoja, olivatkohan kirsikoita. Mutta oli niin hurjan hyvää voin kanssa, jossa oli mustaa suolaa päällä. Olisin voinut syödä vain sitä!

Ravintolan miljöö oli kiva, sisäpiha oli idyllinen, hyvin etelä-eurooppalaistyyppinen, itse ravintolasalin puoli tyylikäs. Samassa yhteydessä on myös hotelli, ei mikään Tallinnan edullisin vaihtoehto, mutta kuvien perusteella romanttinen ja viihtyisä. Ravintolan annosten hinnat olivat kohtuuhintaisen Suomi-ravintolan tasoa. Palvelu oli erinomaista, palvelukieli suomalaiselle englanti.

Jos Tallinnassa haluaa syödä hyvin, enemmänkin fine dining -tyyppisesti, kannattaa käydä Art Priorissa. Siellä oli ennen joulua mielettömän hyvä ruoka ja viinit täydellisesti ruoan kylkeen sopivia. Menen aivan varmasti toistekin. Nyt emme menneet, koska se aukeaa vasta klo 17.

Eilinen meni minulla migreenissä, liian vähiä unia liian pitkään ja tänään vielä puoli päivää sitä samaa. Sitten pääsin vihdoinkin Fab Forty Something Marjukan kuvien kimppuun, kävin häntä nimittäin kuvaamassa puolitoista viikkoa sitten. Ohjelmassa oli vielä tukan blondaus ja nyt pitäisi tämä punainen tukka muuttaa vaaleanruskeaksi. Apua, mitenkähän tässä käy...

Hauskaa sunnuntaita ja maanantaita! Nyyh, kyllä meni viikonloppu ihan liian nopeasti!